zaterdag 25 september 2010

Na het wat matige ontbijt zijn we naar de vriendschapsbrug (autoweg) tussen thailand en laos. Deze is gebouwd tin 1994. We zijn tot halverwege de brug gelopen omdat je voor Laos een visum moet hebben (die je overigens halverwege de brug kan kopen)
Daarna flinke ochtend gymnastiek in natuurpark “ban-phau”. Een park vol rots formaties uit de tijd dat dit gebied nog ver onder de zeespiegel lag. De rotsblokken op elkaar balancerend alsof de zwaartekracht er een loopje mee neemt. Sommige van deze rotsen worden als tempel gebruikt en hebben als dak een gigantische steen. Op sommige steenformaties bevinden zich wandschilderingen van 4000-1500 jaar voor Christus. We hebben hier soms moeten klimmen als berggeiten.

Lunch vond plaats aan de mekong rivier op een vlonder met uitzicht op vientiane de hoofdstad van loas, Rudy heeft hier heerlijk voor ons gekookt.

Halverwege de middag aangekomen in het dorpje “Chian khan”, We logeerde in houten huisjes bij een guesthouse aan de mekong rivier. Rudy heeft speciale loempia's en gefrituurt deeg met hom/kuit gehaald voor bij de rum-cola, Ook nog even door het dorp gefietst op kinderfietsjes, tante lineke is de afwas gaan doen bij een oud vrouwtje in de keuken van het guesthouse. Gaby is met buikpijn op bed gaan liggen, gelukkig voelde zich in de avond beter. In de avond regende het dus voor het eerst de poncho's aan moeten trekken om naar het restaurant te komen. Per ongeluk te veel besteld maar omdat het erg lekker was het meeste wel opgegeten. Rudy kwam ons op een roze kinderfiets en met roze paraplu en een roze t-shirt ons paraplu's brengen omdat hij dacht dat we anders een nat pak zouden krijgen, wat een supergids. Terug bij het guesthouse nog baileys en rum gedronken en de wekker gezet om 05.30.

Volgende ochtend konden we om 6 uur de boedistische monniken uit het dorp offers in de vorm van eten en drinken geven. We moesten op de stoep op stoeltjes zitten met op schoot een mand met pakjes kleefrijst met banaan, rode curry, bekertjes water nog wat andere etenswaren.
De monniken kwamen dan 1 voor 1 langs met een soort kom met deksel. Hier mochten we dan de offers in stoppen. Dit ritueel duurde al met al een uur. Er wordt te veel eten op gehaald zodat een gedeelte gebruikt wordt als lunch voor de kids bij de plaatselijke school..

Na een erg lekker ontbijt, bij de buren, het busje weer ingestapt om richting Sukothai te rijden.
Dit is een net als Ayuttaya een voormalige hoofdstad. Hier hebben we op de fiets een aantal schitterende tempel ruïnes bezocht, het was wel heel erg warm!
Na deze tocht een lunch waarvan de smaak prima was maar die wat verpest werd door de vele kleine stukjes bot die er in zaten.

Volgende stop was een kleine fabriek waar een familie, alleen op order, bronzen boeddha beelden maken. Ze maken hier speciale mallen voor die na een serie van 9 gietingen kapot gemaakt worden.
Dit gebeurd omdat 9 in Thailand het geluksgetal is. Hier in de kleine shop hebben Ome Dick en tante Lineke een beeld van Boeddha en wij twee beelden (ook Boeddha)in Ayuttaya stijl gekocht.
Hierna nog een een vrij nieuwe tempel bezocht voordat we richting chiang mai zijn gereden.

Na het ingechecken in het “chiang mai plaza hotel” helaas afscheid moeten nemen van gids Rudy.
Hij zegt dat hij nog wel even bij ons hotel in Cha-am langs komt. Het hotel ligt op loopafstand van de nachtmarkt.
Eerst alle was naar de laundry-service gebracht en vervolgens hebben tante Lineke, Gaby en ik een lekkere massage van een uur in een massagesalon gekregen. Tante Lineke ome Dick en Gaby hebben 's avonds 1,5 kilo King prawns gegeten. Daarna wat geshopt op de nachtmarkt en de dag afgesloten bij een Ierse pub.

Vandaag zouden we, volgens onze voucher, om half negen opgehaald worden.
De gids was er helaas al om 8:10 uur met de melding dat we al om 8 uur klaar hadden moeten staan.
Om half negen het busje in richting de olifanten safari. Eerst nog 10 ander mensen ophalen waaronder 4 mensen uit India waarvan 1 man verschrikkelijk irritant, luidruchtig en respectloos was. De safari begon met een rit op de rug van een olifant. Tante Lineke gaf achteraf toe dat dit haar het engste van de hele vakantie leek, maar vond het erg leuk.
Na een ongemakkelijke rit op een ossenwagen was het tijd voor de olifantenshow.
De olifanten deden een hoop kunstjes zoal: voetballen, schilderen, dansen en hout stapelen.
Na de show een buffet lunch gevolgd door een korte riviertocht op een smal bamboe flotje.
Onderweg terug nog bij een orchideenkwekerij/vlindertuin gestopt om een half uur rond te neuzen.

Terug bij het hotel onze zwemkleding aan getrokken om lekker af te koelen in het zwembad.
Hierna zijn Tante Lineke en Gaby nog een pedicure laten doen en ben ik onze blog gaan bijwerken.
Straks weer eten en geld uit geven bij de nachtmarkt.

1. Ka we vinden het geweldig hoe je het allemaal verteld.We kunnen het heel goed volgen worden zelfs een beetje moe haha.Maar petje af veel plezier uit het koude nederland.xxxx

2. Wow, indrukwekkend allemaal! Heel anders dan onze niets-anders-doen-dan-luieren-vakantie..